Snyggåk i Sälen

I tisdags åkte vi brum brum bilen upp till Sälen!
Tänkte att 6-7 timmar i bilen skulle ta en evighet, men det gick faktiskt kalasbra!
Vi lyckades också tajma in stockholmsbilen när vi väl va framme.. Dom kom cirka 30 sekunder efter oss! :)
Vi va nämligen tvungna att åka i två bilar eftersom vi var så många.. Jontes föräldrar, ena syster och jonte o jag i ena bilen.. O så jontes andra syster o bror med respektive i andra..
Det bidde bullens varmkorv och lite OS innan det va läggdags..

Jonte o jag sov tillsammans med Fredrik o Susanne (bror o hans sambo) i ett rum med två våningssängar.. Aldrig har jag hört några sängar knarra så mycket! Extra bra när Jonte är så himla försiktig när han ska vända sig om mitt i natten.. NOT! Men vi fick några timmar skönhetssömn iallafall!

Dagen efter var det dags att hämta de beställda skidorna! Alla utom jontes pappa hyrde skidor.. Anders Skishop är en hit! Där ska ni hyra när ni åker till Sälen.. Bara för att de va trevliga o hade lite mer bekväma pjäxor ;)

Första skiddagen, onsdagen, var det toppenväder! Eftersom förmiddagen redan gått när vi var klara med skidor o liftkort stannade vi i Högfjället o åkte skidor.. Backarna va tiptop och vädret var tiptop = tiptop dag!
Jag började så klart i den grönaste backen av de alla.. Men den gick fint o jag gick vidare.. I slutet av första dagen var jag tillomed nere, utan vurpor, från en RÖD backe :) Jag va sjukt rädd men det gick!

Andra dagen åkte vi till Lindvallen.. Jag hittade den bästa backen.. ELIN! Lång, lagom brant och jag kunde snyggåka!
Fick på eftermiddagen sjukt ont i fötterna av pjäxorna så jag tillsammans med jontes mamma o jontes systers sambo Robin satte oss o tog en festis :)

Tredje skiddagen åkte jag, jonte, susanne o fredrik skoter! Superkul!! Jonte körde mest.. Lite läskigt o sitta bakom den dåren men efter några bankningar i ryggen skärpte han sig! Vi åkte upp till en stuga/ett fik utan el o tog en varm choklad/kaffe.. Mys! Mot slutet bytte vi förare o det va superkul! Mer gånger vill jag lova! Hade jag bott uppe i norr hade jag velat ta skotern till förskolan :)
Vi hann med lite skidåkning även den dagen.. Jag fortsatte snyggåka i de gröna backarna.. Men även en sväng i den blå o röda backen :)

Sista dagen va enda dagen man egentligen inte ville gå ut.. Det va jättedimmigt och det snöade massor! Men vi hade ju betalat för fyra dagar ;)
Vi åkte till Lindvallen o åkte i gröna o blå backar! Med skidglasögonen på gick det bra!

Igår va det dags för städning o hemfärd.. För det första funkar inte dammsugaren.. Dammsugarpåsen va full o det gick inte alls bra.. Jag hjälpte till att packa in i bilen istället..
Bilfärden gick bra.. Lite segare, men gick ändå fortare än upp.. Men så är det väl kanske alltid..
Vi stannade i Filipstad på ett värdshus som såg trevligt ut för en matbit! ÄT ALDRIG PÅ VÄRDSHUSET I FILIPSTAD!!!!!!!!!!!! Fy fan så äckligt o dyrt o snuskigt o vidrigt! Kniven mot strupen! Kom o hjälp dom! Maten gick inte att äta, toaletterna var inte städade på en vecka, dyrt va det åxå och otrevlig personal! Jag trodde jag skulle bli magsjuk men jag känner mig bra idag som tur är!

Varje kväll va det OS på tv som gällde o vi blev bortskämda med jättegod mat som jontes mamma förberett.. Alla dagar fick vi också nåt gott i soffan.. Bland annat semlor, kex/ost, chips, godis... Tur att vi åkte skidor om dagarna annars hade jag sett ut som en julgris nu :P
Vissa dagar var det väldans kallt åxå.. -28 grader tror jag det va när vi skulle hyra våra skidor..
Jag är ändå glad att man inte åker skidor allt för ofta.. Pjäxor är inte min grej! Fy! Aj! Ont!
Men backarna var betydligt mycket bättre i Sälen än i Åre!!!!!!!!!!!!!! Enligt mig som nybörjare iallafall! Susanne och Robin hade aldrig tidigare stått på ett par skidor så jag hade mina jämna kamrater i backen! Men i slutet av veckan va nog dom bättre än mig iallafall.. Dom har inte lika hög fallhjöd o vågar kanske mer ;)

Slutsats: En jättebra vecka i Sälen!


Nyligen hemkommen från första dagen på jobbet! Känns JÄTTEBRA! Jag tror jag kommer stortrivas i vår! Jag o en annan tjej satte oss ner o planerade vårens gympa som vi ska hålla i.. Jag hade tagit fram lite papper från estin-året som kom till använding :) På onsdag ska jag ha egen planering också.. Undrar vad jag ska göra då?! :)

Puss!


Kommentarer
Postat av: johanna

ULLE! jag har också blogg :D

puss

2010-03-05 @ 22:02:39
URL: http://allberth.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0